مدل لباس مردانه مدل لباس مردانه .

مدل لباس مردانه

مد لباس مردانه اسپرت

 

مدل لباس مردانه

مد لباس مردانه اسپرت

واژه «مد» واژه‌اي فرانسوي است و در زبان فرانسه به معني طرز، اسلوب، عادت، شيوه، سليقه، روش، رسم، و باب روز آمده است.

مدل لباس مردانه

 

Mode از ريشه لاتين Modus گرفته شده است. اين واژه، پس از جنگ جهاني اول، به دنبال نفوذ تمدن غرب، وارد زبان فارسي شد.

* «فرهنگ دهخدا» مد را اينگونه تعريف مي‌كند: لغتي فرانسوي به معني روش و طريقه موقت كه طبق ذوق و سليقه اهل زمان، طرز زندگي و لباس پوشيدن و غيره… را تنظيم مي‌كند.

شيوه متداول و باب زمان در شئون زندگي اجتماعي را مد گويند. در زبان انگليسي اصطلاح fashion براي مد به كار مي‌رود و تقريباً همان تعاريفي كه براي مد در زبان فارسي و فرانسه آورده شد؛ در ذيل واژه fashion نيز به كار مي‌رود. «روشي براي لباس پوشيدن، رفتاركردن، دكوراسيون يا يك علاقه كه مد نظر قرار مي‌گيرد.

مدل لباس

*«دايـره المـعارف تطبـيقي علـوم اجـتماعي» هم مـد را ايـنگـونه تـعريف مي‌كند: شيوه‌هاي نسبتاً زودگذر كنش در آرايش شخصي يا طرز گفتار و بسياري ديگر از رفتارها.

«تفاوت مد با رسم» در آن است كه، خلاف رسم كه دوام و ديرپايي ويژگي آن است، تازه‌تر محسوب مي‌شود و تبعيت از آن بيشتر به خاطر تازگي آن است.

*در «جامعه شناسي»، به رفتار جمعي نوظهوري كه به قدر رسم اجتماعي تثبيت نشده باشد، مد اجتماعي مي‌گويند.

«مد» به عنوان پديده‌اي اجتماعي مختص جامعه و فرهنگ خاصي نيست و پيدايش و افول مد، پنج مرحله شامل مي‌شود: آفرينش / معرفي مد / تبليغ مد / توليد انبوه / تقاضاي مد جديد. بهره‌برداري نظام سرمايه‌داري از رواج مد، منجر به تغييرات فرهنگي ـ اجتماعي در كشورهاي مخاطب مي‌شود.

علل گرايش زنان به «مد» از رويكردهاي مختلفي قابل تبيين است. در «ديدگاه روانشناسي» نياز انسان‌ها به خودنمايي و زيبايي زمينه مدگرايي را فراهم مي‌سازد. بر مبناي ديدگاه «جامعه شناختي»، مقولاتي چون الگو و فرهنگ مصرف، سبك زندگي، رهبران مد و بدن، آگاهي، در تبيين گرايش به مد مطرح مي‌شود.

بي ترديد پديده مد با «طبقه اقتصادي ـ اجتماعي افراد»، «نقش رسانه‌هاي جمعي»، «فرآيند جهاني‌سازي» و «نظام سرمايه‌داري» مرتبط است. برخي «رضا‌خان» را بنيانگذار مدگرايي در ايران و تقليد از غرب مي‌دانند و عده‌اي نيز معتقدند اولين محصلان ايراني كه در «دوره قاجار» براي تحصيل به اروپا سفر كردند، «مد» را به ايران آورده‌اند.

علي گرانمايه پور، درباره تاريخچه مد در ايران مي‌گويد: تاريخچه مد در ايران به دربار قاجار مي‌رسد. البته در آن زمان مدهاي اروپا به خصوص فرانسه فقط در دربار مشاهده مي‌شد اما در دوره رضاخان تجدد و مدگرايي به مردم عادي هم تسري پيدا كرد و با ايجاد مغازه‌هاي خيابان جمهوري و شكل‌گيري طبقه متوسط ايراني بحث مد داغ‌تر شد و «هيپي‌گري» اولين مدي بود كه جوانان ايراني از غرب اقتباس كردند.

از دوره كلاه‌شاپو و سبيل داگلاسي تا خط ريش سوزني و ريش لنگري راه درازي در عرصه مد و عرضه كالاهاي زيبايي، آرايشي و بهداشتي طي شده است.

براساس اطلاعات موجود در ايران، آقايان پيشگامان مدگرايي بوده‌اند، آنها كه در دوران قاجار و سال‌هاي اوليه حكومت رضاخان مجال بيشتري براي استفاده از مدل‌هاي غربي و آراستن ظاهر خود داشتند، در سال‌هاي بعد كم‌كم عرصه را به خانم‌ها واگذار كردند.

رونق گرفتن تجارت فرا مرزي، افزايش توليد و خدمات، افزايش تقاضاي مصرف كنندگان، به وجود آمدن رفاه نسبي در زندگي طبقه متوسط، انسان‌ها را به سوي ظاهر آراسته و توجه بيشتر به ظواهر زندگي سوق داد.

در عصر ارتباطات و رسانه‌هاي برون‌مرزي، دنياي بي‌انتهاي تبليغات، چرخه توليد و مصرف را چنان گسترش داده است كه به دنبال آن خيابان‌هاي تهران پر مي‌شود از لباس‌هاي زرد، سبز، نارنجي و قرمز، كفش‌هاي هري پاتري، شلوارهاي كوتاه، كركره‌اي، مانتوهاي آستين كوتاه، بلوزهاي تنگ، موي تن تني و تيفوسي، رنگ موهاي فانتزي.


برچسب: ، مد لباس مردانه، مد لباس پسرانه، مدل لباس زمستاني، مدل لباس مردانه اسپرت، مدل كت و شلوار مردانه،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۰۸:۴۵:۵۷ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :